Cuarto Diálogo Interactivo de la Asamblea General sobre Armonía con la
Naturaleza
Bajo el tema principal:
"La promoción de una integración
equilibrada de las dimensiones económica, social y ambiental del desarrollo
sostenible a través de la armonía con la naturaleza"
Ceremonia de apertura de 10:00 - 10:30 am
Cámara del Consejo Fiduciaria
Martes, 22 de abril 2014
Presentador: Tonya Gonnella Frichner, Lcdo. (Nación Onondaga)
Alianza Legal Indio Americano
ONG con estatus consultivo en el ECOSOC
1. Señor Presidente, SE el señor John William Ashe, y SE el señor
Sacha Llorentty Soliz, Representante Permanente del Estado Plurinacional de
Bolivia ante las Naciones Unidas.
2. Excelencias, distinguidos presentadores, amigos y familiares, en
particular el Consejo Internacional de Tratados Indios, una organización
indígena de carácter consultivo general con el ECOSOC.
3. Les traigo saludos en nombre de los Haudenosaunee, La Confederación de las Seis Naciones (Iroqués), América del Norte, de la que soy un ciudadano.
4. Agradezco a presentar en este cuarto Diálogo Interactivo de la Asamblea General de las Naciones Unidas (AGNU) sobre Armonía con la Naturaleza, bajo el tema principal de "La promoción de una integración equilibrada de las dimensiones económica, social y ambiental del desarrollo sostenible a través de la Armonía con la Naturaleza ," según lo dispuesto por Resolución de la AGNU 68/216.
5. En 2009, la Asamblea General proclamó el 22 de abril como Día
Internacional de la Madre Tierra. Al hacerlo, los Estados Miembros reconocieron
que la Tierra y sus ecosistemas son nuestro hogar común, y expresaron su
convicción de que es necesario promover la armonía con la naturaleza con el fin
de lograr un justo equilibrio entre las necesidades económicas, sociales y ambientales
del presente y generaciones futuras. El mismo año, la Asamblea General aprobó
su primera resolución sobre Armonía con la Naturaleza (A/RES/64/196). La
resolución expresa "su preocupación por el deterioro ambiental documentado
y los impactos negativos en la naturaleza resultantes de la actividad
humana."
La Madre
Tierra es nuestra Pariente, No un Recurso
6. El cuarto Diálogo interactivo esta marcada en el momento que la
comunidad internacional se prepara para definir una agenda de desarrollo
post-2015. Para los pueblos indígenas, esta agenda debe centrarse en el sustentar
de la naturaleza en lugar de reducirla a ser un recurso para alimentar el
sistema económico global. El programa posterior a 2015 tiene que incluir la
participación plena, efectiva y equitativa de los pueblos indígenas de
conformidad con la Declaración de la ONU sobre los Derechos de los Pueblos
Indígenas (DDPI) (A/RES/61/295), aprobada por la Asamblea General de la ONU en
2007.
7. Reconocemos que este cuarto Diálogo interactivo para avanzar en las
discusiones sobre los enfoques económicos en el contexto del desarrollo
sostenible y para promover de manera más ética para la relación entre la
humanidad y el mundo natural es un paso positivo. Armonía con la Naturaleza,
para los pueblos indígenas, ha sido nuestra visión del mundo y la base de
nuestra existencia. Siempre hemos servido como guardianes de la Madre Tierra y
compartimos con la humanidad estas creencias, que sirven como base de nuestra
formas de vida. Sostenemos que a la humanidad y el mundo natural son servidos
mejor con la participación plena e igualitaria de los pueblos indígenas, las
mujeres, los jóvenes y las personas con discapacidad, con el reconocimiento de
su derecho inherente a la libre determinación y el principio del consentimiento
libre, previo e informado en la agenda de desarrollo de las Naciones Unidas
después de 2015.
8. El sistema de la ONU debe garantizar la equidad sobre la base de
género, juventud y personas con discapacidad, en la representación y organización
de todos los asuntos que les conciernen, incluidos los pueblos indígenas a
nivel local, nacional, regional, e internacional. La discusión sobre armonía
con la naturaleza requiere la participación plena y efectiva de los Pueblos
Indígenas en todos los foros de las Naciones Unidas, según lo dispuesto en la
Declaración de la ONU sobre los Derechos de los Pueblos Indígenas. Esto incluye
nuestro derecho inherente e inalienable a la libre determinación, que es
preeminente y un requisito para la realización de todos los derechos.
9. Recomendamos que los estados se caminan hacia la plena aplicación
de la UNDRIP y otros instrumentos internacionales de derechos humanos,
incluyendo, pero no limitados a, la Convención de las Naciones Unidas sobre los
Derechos del Niño, la Convención sobre la Eliminación de todas las Formas de
Discriminación contra la Mujer, y la Convención sobre los Derechos de las
Personas con Discapacidad.
10. Como se reconoce en
"El Futuro que Queremos”, el Documento Final de Río+20, la "Madre Naturaleza"
encarna un conjunto universal de principios; este hecho siempre ha sido
reconocida por los pueblos indígenas. La ley natural no se puede cambiar para
adaptarse a la humanidad. Las instrucciones originales están claras: cuando el
agua, el aire y las tierras están contaminadas, la humanidad tal como la
conocemos se habrá desaparecido. La industria global y los estados deben
demostrar su buena fe en la restauración de las tierras y aguas de los pueblos
indígenas, para todos nuestros hijos y para la séptima generación aún por
llegar. La Madre Tierra es nuestra pariente, no un recurso.
11. Para los pueblos indígenas la dimensión cultural y espiritual y la
relación con la tierra es igualmente importante. Nuestra espiritualidad es
distinta de los conceptos occidentales de la religión y la espiritualidad es
nuestra forma de vida - nuestra relación particular y profunda con el mundo
natural y nuestras tierras, territorios, el cielo y los recursos son de sumo
valor para nosotros. Nuestras relaciones y responsabilidades para con nuestra
Madre Tierra como pueblos indígenas y los miembros de la familia humana no
puede entenderse separados de la relación fundamental pueblos indígenas tienen
con la tierra. Esta relación con la Madre Tierra está inscrita en nuestras
propias leyes, tradiciones y costumbres, así también como en el artículo 26 de
la DDPI. Nos tomamos en serio nuestra responsabilidad de restaurar la salud y
la integridad de los ecosistemas del planeta. Pueblos Indígenas, colectiva e
individualmente reconocen el carácter sagrado de la Madre Tierra, el Cosmos,
todos los seres vivos y los elementos que nos han sostenido. Hacemos un llamado
a las Naciones Unidas ya los Estados miembros a tener en cuenta el impacto de
la intervención espacial y su impacto en la relación espiritual de los pueblos
indígenas con el universo.
12. El informe del Secretario General A/67/317 sobre "Armonía con
la Naturaleza", en el párrafo 60 señala a los datos sólidos científicos
respecto a la necesidad de considerar los efectos a largo plazo de las
actividades humanas sobre la Madre Tierra. El enfoque económico para lograr la
armonía con la Naturaleza debe contener un fundamento ético, o el daño a la
humanidad y el mundo natural seguirá con un ritmo más dañosa. Siempre debemos
considerar el impacto de nuestras acciones y decisiones en la séptima
generación aún en llegar. La Madre Tierra es un nuestra pariente familiar, no
un recurso.
Los Modelos
Económicos Actuales No Son Sostenibles
13. Reconociendo que los modelos económicos actuales no han abordado
algunos de los problemas mundiales más acuciantes, como la pobreza mundial; y
reconociendo que los modelos económicos actuales no han nivelado el campo de
juego para los Pueblos Indígenas y otras comunidades en riesgo, está claro que
los modelos económicos actuales no son sostenibles y no deben repetirse
continuamente, y ni ser confiados por todos los sectores de la sociedad.
Tomamos nota de que los economistas ambientales intentan asignar valores de
mercado para el mundo natural en contraste directo con las cosmovisiones de los
pueblos indígenas.
Nuestra
Responsabilidad de la Madre Tierra
14. En nuestras respectivas comunidades, los pueblos indígenas están
llevando a cabo de forma unilateral la eliminación de residuos tóxicos inmensas
de nuestras tierras, territorios y aguas que han sido dejados por la industria
extractiva. Los pueblos indígenas están decididos a evitar una mayor
contaminación de nuestros territorios y aguas. Nos basamos en el "Informe
de Seguimiento de los pueblos indígenas y el derecho a participar en la toma de
decisiones, con un enfoque en las industrias extractivas" (A/HRC/21/55).
En muchos casos, la industria y las instituciones gubernamentales se han negado
a asumir la responsabilidad de su contaminación de las tierras indígenas,
territorios y aguas y deben rendir cuentas por sus acciones. Se recomienda,
además, que las industrias internacionales, corporaciones y empresas
comerciales que operan o buscan operar en territorios indígenas, endorsan la
Declaración de la ONU sobre los Derechos de los Pueblos Indígenas y operan de
acuerdo con sus principios.
15. La responsabilidad y la rendición de cuentas de todos los líderes
mundiales por sus deliberaciones a diario y la toma de decisiones deben incluir
el efecto de la séptima generación que viene, para toda la humanidad. Esta es
la clave para lograr la armonía con la naturaleza y la sostenibilidad. La Madre
Tierra es nuestra pariente familiar, no un recurso.
Gracias.
Thank you.
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4th Interactive Dialogue of the General Assembly on Harmony with
Nature
Under the main theme:
“The promotion of a balanced integration of
the economic, social and environmental dimensions of sustainable development
through Harmony with Nature”
Opening Ceremony, 10:00 - 10:30 am
Trusteeship Council Chamber
Tuesday, 22 April 2014
Presenter: Tonya Gonnella Frichner, Esq. (Onondaga Nation)
American Indian Law Alliance
NGO in consultative status with ECOSOC
1. Mr.
President, H.E. John William Ashe, and H.E. Sacha Llorentty Soliz, Permanent
Representative of the Plurinational State of Bolivia to the United Nations.
2. Your
excellencies, distinguished presenters, friends and relatives, in particular
the International Indian Treaty Council, an Indigenous organization in General
Consultative Status with ECOSOC.
3. I
bring you greetings on behalf of the Haudenosaunee, Six Nations Iroquois
Confederacy, North America, of which I am a citizen.
4. I am
grateful to present at this 4th Interactive Dialogue of the UN General Assembly
(UNGA) on Harmony with Nature under the main theme “The promotion of a balanced
integration of the economic, social and environmental dimensions of sustainable
development through Harmony with Nature,” as mandated by UNGA resolution
68/216.
5. In
2009, the General Assembly proclaimed April 22 as International Mother Earth
Day. In so doing, member states acknowledged that the Earth and its ecosystems
are our common home, and expressed their conviction that it is necessary to
promote Harmony with Nature in order to achieve a just balance among the
economic, social and environmental needs of the present and future generations.
The same year, the General Assembly adopted its first resolution on Harmony
with Nature (A/RES/64/196). The resolution expressed “its concern over the
documented environmental degradation and the negative impact on nature
resulting from human activity.”
Mother Earth is a Relative, Not a Resource
6. The
4th Interactive Dialogue is timed as the international community prepares to
define a post-2015 development agenda. For Indigenous Peoples, this agenda must
focus on sustaining the natural world rather than reducing it to a resource to
feed the global economic system. The post-2015 agenda must include the full,
effective and equal participation of Indigenous Peoples in line with the UN
Declaration on the Rights of Indigenous Peoples (UNDRIP) (A/RES/61/295),
adopted by the UN General Assembly in 2007.
7.
Recognizing the 4th Interactive Dialogue to advance discussions on economic
approaches, in the context of sustainable development and to further a more
ethical basis for the relationship between humanity and the natural world is a
positive step. Harmony with Nature, for Indigenous Peoples, has been our
worldview and the basis of our existence. We have always served as stewards of
Mother Earth and we share with humanity these beliefs, which serve as the basis
of our life ways. We submit that humanity and the natural world are best served
by the full and equal participation of Indigenous Peoples, Women, Youth, and
Persons with Disabilities and recognizing their inherent right to
self-determination and the principle of free, prior and informed consent in the
United Nations development agenda post-2015.
8. The
UN system must ensure equity based on Gender, Youth and Persons with
Disabilities, in the representation and organizing of all matters concerning
them, including Indigenous Peoples at the local, national, regional, and
international level. The Harmony with Nature discussion requires full and
effective participation of Indigenous Peoples in all UN fora, as required under
the UN Declaration on the Rights of Indigenous Peoples. This includes our
inherent and inalienable right of self-determination, which is preeminent and a
requirement for the realization of all rights.
9. We
recommend that states move towards full implementation of the UNDRIP and other
international human rights instruments including, but not limited to, the
United Nations Convention on the Rights of the Child, the Convention on the
Elimination of All Forms of Discrimination against Women, and the Convention on
the Rights of Persons with Disabilities.
10. As acknowledged
in “The Future We Want,” the Outcome Document for Rio+20, “Mother Nature”
embodies a universal set of principles; this fact has always been recognized by
Indigenous Peoples. The natural law cannot be changed to suit humanity. The
original instructions are clear: when water, air and lands are all
contaminated, humanity as we know it will be gone. Global industry and states
must show good faith in restoring the lands and waters of Indigenous Peoples,
for all our children and for the seventh generation yet to arrive. Mother Earth
is a relative, not a resource.
11. For Indigenous
Peoples the cultural and spiritual dimension and relationship to the land is
equally important. Our spirituality is distinct from western concepts of
religion and our spirituality is our way of life – our distinct and profound
relationship with the natural world and our lands, territories, sky and
resources are of utmost value to us. Our relationships and responsibilities to
our Mother Earth as Indigenous Peoples and members of the human family cannot
be understood apart from the fundamental relationship Indigenous Peoples have
with the land. This relationship with Mother Earth is inscribed in our own
laws, traditions and customs as well as Article 26 of the UNDRIP. We take
seriously our responsibility to restore the health and integrity of the
planet’s ecosystems. Indigenous Peoples collectively and individually recognize
the sacredness of Mother Earth, the Cosmos, all living things and elements that
have sustained us. We call on the UN and member states to be mindful of the
impact of space intervention and its impact on Indigenous Peoples’ spiritual
relationship with the universe.
12. The report of the
Secretary-General A/67/317 on “Harmony with Nature” paragraph 60 points to the
sound scientific facts regarding the need to consider long-term impacts of
human activities on Mother Earth. The economic approach to achieve Harmony with
Nature must contain an ethical foundation, or the harm to humanity and the
natural world will continue at its compounded pace. We must always consider the
impact of our actions and decisions on the seventh generation yet to arrive.
Mother Earth is a relative, not a resource.
Current Economic Models are not Sustainable
13. Recognizing that
current economic models have failed to address some of the most pressing global
issues, including global poverty; and recognizing that the current economic
models have not leveled the playing field for Indigenous Peoples and other
communities at risk, it is clear current economic models are not sustainable
and should not be continually repeated and relied upon by all sectors of
society. We note that environmental economists attempt to assign market values
to the natural world in direct contrast to the worldviews of Indigenous
Peoples.
Our Responsibility to Mother Earth
14. In our respective
communities, Indigenous Peoples are unilaterally pursuing the removal of
immense toxic waste from our lands, territories and waters that have been left
by the extractive industry. Indigenous Peoples are determined to prevent the
further contamination of our territories and waters. We draw upon the
“Follow-up report on Indigenous Peoples and the right to participate in
decision-making, with a focus on extractive industries” (A/HRC/21/55). In many
cases, industry and government regulators have refused to take responsibility
for their contamination of Indigenous lands, territories and waters and must be
held accountable for their actions. We further recommend that international
industries, corporations and business enterprises, operating or seeking to
operate in Indigenous territories, endorse the UN Declaration on the Rights of
Indigenous Peoples and operate in accordance with its principles.
15. The
responsibility and accountability of all global leaders in their daily
deliberations and decision-making must include the effect on the seventh
generation coming, for all humanity. This is a major key to achieving Harmony
with Nature and sustainability. Mother Earth is a relative, not a resource.